ХТО НАВЕДЕ НА ЦІЛЬ РАКЕТУ «НЕПТУН»: «ДЖУРА» ДЛЯ ВМСУ

Нова система електронно-оптичного спостереження розроблена для ВМСУ та пропонується морякам приватним підприємством

Сьогодні, коли в Україні створюються і мають бути прийняті на озброєння новітні ракети, включно ПКР «Нептун», надзвичайного значення набуває створення умов для розвідки цілей та наведення високоточних ракет на цілі. Зокрема, одне з таких рішень запропонувало українському військовому відомству приватне підприємство «Клівер».

Така система електронно-оптичного спостереження (СЕОС)
«ДЖУРА-ОПТИКУМ» дозволяє відстежувати у повітряному просторі рух літаків, ракет та БПЛА (у тому числі високошвидкісних) із відображенням та записом їх точних координат та візуального зображення у режимі реального часу.

Надзвичайно висока якість компонентів, рекордні роздільна здатність, частота кадрів, обчислювач великої потужності та передове програмне забезпечення, а також увага до кожного нюансу при виготовленні  дозволяє на великих дистанціях спостерігати найменші деталі рухомих цілей.

Жорстка та масивна незварна механічна конструкція опорно-поворотного пристрою має унікальний запатентований підшипниковий вузол та дозволяє позиціонувати високоточний теодоліт з надзвичайною точністю для відстеження руху цілей на значних відстанях.

Система «ДЖУРА-ОПТИКУМ» може бути розміщена на різних платформах, таких як стаціонарні вишки для спостереження за повітряними цілями, на літаки аеророзвідки, мобільні платформи на автомобільних шасі, кораблі та катери.

Сьогодні, коли в Україні створюються і мають бути прийняті на озброєння новітні ракети, включно ПКР «Нептун», надзвичайного значення набуває створення умов для розвідки цілей та наведення високоточних ракет на цілі. Зокрема, одне з таких рішень запропонувало українському військовому відомству приватне підприємство «Клівер».

Така система електронно-оптичного спостереження (СЕОС)
«ДЖУРА-ОПТИКУМ» дозволяє відстежувати у повітряному просторі рух літаків, ракет та БПЛА (у тому числі високошвидкісних) із відображенням та записом їх точних координат та візуального зображення у режимі реального часу.

Надзвичайно висока якість компонентів, рекордні роздільна здатність, частота кадрів, обчислювач великої потужності та передове програмне забезпечення, а також увага до кожного нюансу при виготовленні  дозволяє на великих дистанціях спостерігати найменші деталі рухомих цілей.

Жорстка та масивна незварна механічна конструкція опорно-поворотного пристрою має унікальний запатентований підшипниковий вузол та дозволяє позиціонувати високоточний теодоліт з надзвичайною точністю для відстеження руху цілей на значних відстанях.

Система «ДЖУРА-ОПТИКУМ» може бути розміщена на різних платформах, таких як стаціонарні вишки для спостереження за повітряними цілями, на літаки аеророзвідки, мобільні платформи на автомобільних шасі, кораблі та катери.

На підприємстві «Клівер» стверджують, що система «Джура» буде здатна наводити на ціль, в тому числі, й новітні протикорабельні крилаті ракети, зокрема ПКР «Нептун», які пройшли державні випробування та найближчим часом будуть прийняті на озброєння в ЗСУ. Всього, за даними розробників, для формування цілісної системи спостереження для Військово-морських сил мають бути створенні три станції. Пропонується постави їх в Одесі, в Очакові і на острові Зміїний. Тоді вдалось би перекрити фактично всі українські акваторії Чорного та Азовського морів.

Що стосується наведення ракет, то такі станції, за даними розробників, здатні наводити ракети на відстань 30 – 50 км, в разі розташування станцій спостереження на окремих вишках. Водночас, розробники передбачають, що така станція буде розроблена й для літаку спостереження. Ймовірно як частина обладнання літака дальнього радіолокаційного виявлення (проект створення такого літаку ДРЛВ вивчається у Міноборони, а у якості бази може бути обрано Ан-178).

Розробники кажуть, що для завершення дослідно-конструкторської роботи їм потрібен один рік. Фактично, наприкінці ДКР станція буде готова для розгортання та використання.

До об’єктів, які можуть бути виявленні, відносяться також і літаки,  гвинтокрили на зльоті, посадці та під час польоту; наземні та надводні цілі у визначеному секторі відповідальності. А також крилаті ракети на старті, під час польоту, а також головні частини в районі падіння.

Система «ДЖУРА-ОПТИКУМ» розрахована на мобільний варіант застосування та передбачає розгортання, перебазування і проведення вимірювань безпосередньо з шасі автомобіля високої прохідності (або гусеничному шасі), при цьому теодоліт розміщується на спеціальній платформі, змонтованої на цьому ж транспортному засобі. Цей варіант дозволяє використовувати систему на необладнаних і непідготовлених ділянках місцевості.

Можлива доставка системи для роботи на заздалегідь підготовлені спеціальні позиції, кількість і місцезнаходження яких визначається виходячи із завдань, що вирішується.

Система здатна працювати в автоматичному режимі супроводження,  напівавтоматичному режимі супроводження, а також і у ручному режимі супроводження. Вибір режиму супроводження і переведення системи з режиму виявлення до режиму супроводження проводиться оператором системи за допомогою органів управління.

Система може формувати до шести стробів супроводження і відповідно проводити захват одночасно до шести цілей, що знаходяться в полі зору об’єктива відносно одного об’єкта, що супроводжується. Під час супроводження цілі та виконання вимірювань на моніторі пульту оператора, крім зображення цілі та слідкуючих стробів, у нижній частині екрану відображається:

  • дата вимірювань;
  • поточний час;
  • азимут та кут місця цілі;
  • фокусна відстань об’єктиву;
  • номер вимірювального пристрою (номер станції і каналу, що використовується);
  • дальність до цілі (при використанні лазерного далекоміра

Що стосується тактико-технічних характеристик системі, то видимість цілей телевізійним вимірювальним каналом ВК-1600 повітряної цілі типу МіГ-29 у спектрі 0,6-0,9 мкм при МДВ рівній 30 км не менше 70 км, а супроводження цілі тепловізійним (ТПВК) вимірювальним каналом у спектрі 3-5 мкм з фокусом 500 мм і матрицею 640×512 елементів при МДВ рівній 30 км до 200 км і більше. Діапазон вимірювальних дальностей лазерним дальноміром при довжині хвилі 1,57 мкм для дифузних цілей до 25 км, а автономне перебазування забезпечується по усім типам доріг. В свою чергу, час переводу системи з транспортного положення до стану готовності до вимірювань 0,5 г. Час підготовки до транспортування на велику відстань 2 г.

Час підготовки системи:  

—     до першої роботи не більше 10 хв

—       до наступних робіт      не більше 1 хв

Час безперервної роботи     цілодобово

Загальне  енергоспоживання (включаючи кондиціонер)  10 кВт

Фахівці приватного підприємства запевняють, що станція «Джура» має стати однією зі складових частин Єдиної державної системи висвітлення надводної та підводної обстановки. І вона може бути інтегрована у таку загальну державну систему.

Крім того, на підприємстві передбачають обмін інформацією в режимі реального часу як між самими станціями «Джура», так і між іншими складовими частинами Єдиної державної системи висвітлення надводної та підводної обстановки. Зокрема, з призначеними для цього РЛС та розвідувальними безпілотними авіаційними комплексами.

Наразі ТОВ «Науково-виробнича корпорація  «КЛІВЕР» вже звернулося до заступника міністра оборони України Олександра Миронюка з пропозицією будівництва високоточної оптичної системи траєкторного відстеження та ідентифікації високошвидкісних цілей в інтересах ВМСУ.

Зворотній зв'язок